Týmové koučování

Pro efektivní řízení je v současné době nezbytná tvorba vyvážených a výkonných samostatných týmů. Předpokladem naplňování správné funkce týmu je kvalitní vedoucí týmu, jehož úkolem je především motivační a koordinační role. Členové by měli být ochotni svého vedoucího následovat, respektovat ho a důvěřovat mu. Pokud se vedoucí bude řídit principy koučování a bude svou autoritu přiměřeně uplatňovat, tým bude efektivní. Koučováním lze podporovat tvořivou atmosféru a týmové „vědomí my“. Laskavou atmosféru, a přitom úkolově náročnou, může rovněž spoluvytvářet týmový lídr pomocí metody koučování. Podpoří slabší články, usměrní impulzivnější členy směrem k sebereflexi, buduje vyvářenou strukturu týmu podle tří základních týmových rolí: cílové, analytické a kohezivní. Úkolem kouče je také tým udržet v obdobích zvýšené zátěže a krize. Tvorba a udržování výkonného týmu je dlouhodobější proces, do něhož je nutné stále investovat psychosociální energii, kdy udržování kvalitní efektivity je náročnější než krátkodobý úspěch. Vedoucí týmu metodou koučování může i lépe zvládnout destruktivní fáze týmu, kdy musí zvládat i realizaci nepopulárních opatření (např. vyřazení nositele psychologické nákazy negativismu z týmu).

Manažer-kouč nemůže být spokojený, dokud nebude mít jistotu, že koučovaní plně pochopili filosofii změn a jsou schopni i ochotni ji podporovat a dál rozvíjet. Postupně se tým učí přebírat odpovědnost za měřitelné cíle, posiluje svou soudržnost a dostává více důvěry i kompetencí. Tímto se tým adaptuje na neustálé změny organizační strukturu, napojuje se na firemní strategii a stává se skutečně autonomním. Přechod od pevného vedení k samořídícímu týmu není snadný, musí překonat řadu úskalí. Zprvu jsou členové týmu pasivní, očekávají vedení a strukturování shora, netroufají si „mít názor“, protože jsou zvyklí, že o všem rozhoduje vedoucí. Pokud vedoucí týmu jedná podle metody koučování, musí vydržet nespokojenost členů týmu a nesmí podlehnout tlaku na přebírání odpovědnosti. Neustále musí podněcovat koučované, aby sami přinášeli návrhy řešení a promýšleli jejich realizaci, sami korigovali svá řešení a hledali nové alternativy. Kouč neutralizuje nejistotu svěřených lidí a posiluje jejich sebedůvěru, že jsou sami schopni problémy vyřešit. Členové týmu musí mít zážitek vlastní autonomie a získat zkušenost, že se jim samostatnost vyplatí (nejen v rovině hmotné, ale zprvu především psychologické jako prožitek vlastní důležitosti a schopnosti ovlivňovat firemní procesy).

Optimální funkcí týmu jako výsledku procesu koučování jsou podle Stackeho (2005) následující charakteristiky:

  • - moc                    (členové se dělí o moc a respektují dohodnutá pravidla dělby pravomocí),
  • - leadership         (je zajištěný a kolující, kdy se pozice lídrů střídá v týmu podle kompetencí),
  • - způsob účasti   (členové investují do týmového produktu, identifikují se s cíli, vzájemně se podporují a zdravě rivalizují podle principu vnitřní konkurence),
  • - komunikace      (členové spolu permanentně interagují a mají rovnocenný přístup k informacím),
  • - identita              (členové jsou loajální, cítí silný pocit příslušnosti k týmu a sdílejí hodnoty).