Přístup / orientace koučování
Základní orientace koučování může být buď primárně manažerská nebo psychologická, přičemž jako optimální se jeví kombinování obou přístupů.
- Manažerský přístup v koučování je zaměřený spíše na řešení konkrétních situací z běžné každodenní praxe řídících pracovníků, jako jsou plánování, time-management, styly vedení, řízení konfliktů, práce s informacemi, vedení porad, rozhodování, řešení problémů, kontrolování, delegování, motivování, a další ryze manažerské činnosti. Nevýhodou aplikace pouze manažerského přístupu může být určitá povrchnost až technokratická návodovitost a může chybět větší orientace na hodnotový systém a smysluplnost směrování koučovaného manažera.
- Psychologický přístup naopak směřuje více k rozvoji osobnostního potenciálu koučovaného manažera, zabývá se více charakterovými rysy a modelem pracovního chování v daném sociálním kontextu, kdy cílem je restrukturalizace, rozvoj či integrace osobnosti ve směru uskutečňování individuálního životního poslání koučovaného jedince. Pokud však tento přístup není dostatečně zasazen do reality firemního prostředí, moderního managementu a nepomáhá efektivně řešit aktuální problémy řízení, pohybuje se takový kouč spíše v rovině nevyžádané psychoterapie poněkud odtržené od světa hospodářské praxe.
