Koučování
Koučování patří mezi rozvojové metody potenciálu manažerů a stále častěji se stává součástí plánu osobního rozvoje již na úrovni středního managementu. Pojem vznikl původně pro účely dosahování špičkových výkonů v oblasti sportu a postupně se jeho principy přenesly pro využití v manažerské praxi. Všeobecně akceptovaná definice koučování pochází z dílny Mezinárodní federace koučů (ICF) a je založena na shodě několika různých pojetí:
„Profesionální koučink je trvající profesionální vztah, který pomáhá lidem podávat mimořádné výsledky ve svém životě, kariéře a podnikání. Prostřednictvím procesu koučování prohlubují klienti své znalosti, zvyšují své výkony a zlepšují kvalitu svého života. Při každém setkání volí klient téma konverzace, zatímco kouč naslouchá, klade otázky a přispívá svými postřehy. Tato interakce vede klienta k bystrosti uvažování a k následné realizaci svých rozhodnutí. Koučování urychluje klientovy pokroky tím, že mu poskytuje širší záběr alternativ a podněcuje uvědomování si možností klientovy volby. Koučink se zaměřuje na současný stav, kde se nyní klient nachází, a na to, co je klient ochoten udělat, aby dosáhl v budoucnosti to, co chce. Stálí i akreditovaní členové ICF zjišťují, že výsledky koučování jsou závislé na záměru, volbě a aktivitě klientů, podpořené úsilím koučů a správnou aplikací procesu koučování.“ (Austin, Williams, Klaver, Cherbuliez, 2005)
V podnikové praxi se setkáváme s různorodým pojetím využívání koučování, a to nejen pro personálně rozvojové účely, ale například i pro řešení akutních krizí. Proces koučování se podle potřeby zabývá především těmito oblastmi: koučování řídícího stylu, koučování osobnosti a sebereflexe, koučování zvládání stresu, zátěže a sebeorganizace, koučování zdravého životního stylu, koučování projektové práce, apod.
Cílem koučování je zkvalitnit komunikaci, získat odolnost proti nadměrnému stresu, chránit manažera před syndromem vyhoření, nacházet efektivnější způsoby řízení a konečně i posilovat manažerskou roli v souladu s individuálními osobnostními charakteristikami koučovaného.